ABD’nin karar Avrupa devini vurdu

Merkezi Mnih’te bulunan Ekonomi Aratrma Enstitsnn (Ifo) Ortam Anketi sonularna gre, martta eksi 30,5 puan olan Alman otomotiv sektrnn i ortam endeksi, nisanda 0,2 puan derek eksi 30,7 puana geriledi. Bylece ABD gmrk tarifeleri Alman otomotiv endstrisinde zaten zayf olan duyarll daha da ktletirdi.

Alman otomotiv sektrnn mevcut durum endeksi de 3,2 puan azalarak eksi 36,4 oldu. Sektrn gelecek aylara ilikin i beklentisi ise eksi 20,9 puandan eksi 24,8 puana dt.

Ankete ilikin aklamada, “Nisanda bir nceki aya kyasla nemli lde daha fazla irket sipari birikiminden memnun.” ifadeleri yer ald. Aklamada, irketlerin ihracat beklentilerinin ABD’nin gmrk tarifeleri nedeniyle zayflad ve art arda 2 aylk artn ardndan nisanda dt belirtildi. Bakan Trump’n nisanda ithal otomobillere yzde 25 ek gmrk vergisi getirmiti.

Ayrca Ifo’ya gre, Alman irketler Avrupa Birlii (AB) dndaki rekabeti konumlarn nisanda nceki iki eyree kyasla daha da kt olarak deerlendiriyor. te yandan, Alman otomotiv sektrndeki irketler de, nceki aylara kyasla belirgin ekilde daha yava hzda olsa da, iten karmaya devam ediyor. irketlerin istihdam beklentileri martta eksi 47 puan ile uzun vadenin en dk seviyesine ulatktan sonra nisanda eksi 18,7 puana ykseldi.

Ifo Endstriyel Organizasyon ve Yeni Teknolojiler Merkezi Uzman Anita Wlfl, konuya ilikin deerlendirmesinde, “Nisan aynn banda yrrle giren ABD gmrk vergileri, zellikle Avrupa pazarnda ilk olumlu i gelimelerini neredeyse sfrlad.” ifadelerine yer verildi.

Nisanda irketlerin sipari defterlerinin dolmaya balamasnn geen yln sonundan beri Avro Blgesi’nden gelen siparilerdeki artn nemli rol oynadn ifade eden Wlfl, bunlarn Alman otomotiv endstrisinin tm ihracatnn te birini oluturduunu belirtti.

Alman otomotiv reticileri, elektrikli aralara geiin yksek maliyetleriyle mcadele ederken, in ve Avrupa’dan gelen zayf talep nda maliyetleri drmek ve rekabet gcn korumak iin ciddi bask altnda.

Son yllarda otomobil endstrisinde r aan teknolojilerin in ve ABD’den gelmesi Avrupa kamuoyunda tartma konusu olurken, inli reticilerin gittike artan rekabeti, zellikle Alman otomotiv reticilerinin yeniden yaplanmaya zorluyor.

Alman otomotiv sektr Almanya’da toplam katma deerin yzde 5’ini olutururken, istihdamn yzde 3’n salyor. Gelir asndan ise ak ara en byk sanayi sektr konumunda.

– EKONOM BYMEDE ZORLANIYOR

Bu arada, tarife savalar ve Trump’n baz aklamalar kresel ticaret zerindeki olumsuz etkilere ilikin endieleri krklerken, ou analist, Trump’n gmrk vergisi politikasn Alman ekonomisinin bymesinde “zel risk” olarak gryor.

Trump’n agresif gmrk vergisi politikas kresel ekonomik grnm glgelerken, blgedeki dier lkelere kyasla daha byk oranda imalat sektrne baml olan Alman ekonomisi, retimdeki kalc zayflk nedeniyle krlganln koruyor.

lke ekonomisi, 2024’n tamamnda bir nceki yla gre yzde 0,2 geriledi. Bylece in ile artan rekabet ve yapsal sorunlarn ekonomiyi frenlemesiyle art arda ikinci yl klme yaand. Ekonomi, 2023’te de yzde 0,3 daralmt.

Almanya, son iki yldr byyemeyen tek G7 ekonomisiydi. Almanya’da hkmet, 24 Nisan’da bu yl iin daha nce yzde 0,3 olarak aklanan byme beklentisini ABD Bakan Donald Trump’n politikalarnn ardndan kresel ticari gerginliklerin etkisiyle yzde 0’a drmt.

Hkmetin son tahmini gibi Alman ekonomisi bu yl da bymezse, art arda nc yldr bymemi olacak. te yandan, Alman ekonomisi, bu yln ilk eyreinde hane halk tketim harcamalar ve yatrmlar sayesinde yzde 0,2 byyerek, resesyona girmekten kurtulmutu.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir